REMONT ZABYTKOWEGO DWORCA W BIAŁYMSTOKU

Zabytkowy dworzec kolejowy w Białymstoku odzyskuje dawny blask. Prof. Małgorzata Dajnowicz, Podlaski Wojewódzki Konserwator Zabytków wzięła dziś (02.06) udział w wizycie studyjnej związanej z odbiorem prac konserwatorskich. W wydarzeniu uczestniczył Bohdan Paszkowski – Wojewoda Podlaski oraz przedstawiciele PKP S.A.

W ramach inwestycji przywrócony został pierwotny wystrój wnętrza z uwzględnieniem takich elementów, jak zdobienia ścian i sufitów, żeliwne słupy oraz ozdobne posadzki. Tym samym wnętrze obiektu nawiązuje swoim wyglądem do tego z około 1910 roku. Wyburzone zostały także antresola wykonana w budynku podczas jego poprzedniej modernizacji oraz przybudówka z lat 80. XX wieku. Przywrócenie obiektowi historycznego wyglądu, poprzez wyeksponowanie jego walorów architektonicznych i zabytkowych, udało się pogodzić z pełnym przystosowaniem budynku do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, w tym podróżnych z niepełnosprawnościami.

Na podstawie kilkunastu komisji konserwatorskich, mających na celu ustalanie kolejnych etapów prac, licznych konsultacji merytorycznych w urzędzie i obiekcie, jakie odbyliśmy podczas odtwarzania powstającej koncepcji dworca PKP w Białymstoku, nawiązującej w całości jak i w detalu do obiektu z przełomu XIX i XX w. mogę stwierdzić, że będzie to zabytek bardzo reprezentacyjny, jedna z pereł zabytkowych naszego regionu i kraju. Jestem przekonana, że ta pewnego rodzaju kreacja konserwatorska, ustalona w dużym zakresie m.in. na podstawie źródeł ikonograficznych będzie nie tylko świadectwem minionej epoki ale i dowodem, że dworzec kolejowy może jednocześnie służyć pasażerom jak i stanowić przystanek na szlaku najpiękniejszych zabytków w Polsce z okresu zaborowego, stanowiąc jego ważną część – mówi prof. Małgorzata Dajnowicz, Podlaski Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Dworzec kolejowy w Białymstoku został wybudowany około 1862 roku, równolegle z uruchomieniem linii kolejowej Warszawa – Petersburg. Pod koniec XIX wieku, w związku z rosnącą liczbą podróżnych, konieczna była rozbudowa dworca. W tym okresie białostocki dworzec uznawany był za jeden z najbardziej eleganckich dworców położonych przy trasie Kolei Warszawsko-Petersburskiej. Stacji kolejowej nie oszczędziły wojenne zawieruchy – obiekt został zniszczony podczas I i II wojny światowej. Był kilkakrotnie odbudowywany oraz częściowo przekształcany i dostosowywany do aktualnych potrzeb i funkcji, tracąc tym samym pierwotny zamysł architektoniczny.

Foto. Dworzec kolejowy w Białymstoku, 1897 r., źródło: „Vidy goroda Belostoka”, fot. J. Sołowiejczyk, w zbiorach WUOZ w Białymstoku

Zakończenie całej inwestycji planowane jest październiku, ale jeśli prace będą przebiegały bez przeszkód, to pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z dworca jeszcze w miesiącach wakacyjnych.

Dobiegająca końca przebudowa dworca kolejowego w Białymstoku jest częścią ogólnopolskiego Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, w ramach którego w całym kraju zmodernizujemy i wybudujemy od podstaw łącznie prawie 200 dworców kolejowych. Warto podkreślić, że ponad połowę z nich stanowią obiekty zabytkowe, które dzięki inwestycjom PKP S.A. odzyskują dawny blask i stają się wizytówkami miejscowości, w których się znajdują – mówi Małgorzata Zielińska, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.

W rejestrze zabytków województwa podlaskiego dworzec kolejowy w Białymstoku jest od 1985 roku.