Kolejny etap prac przy tykocińskich rzeźbach zakończony

W ostatnim czasie prof. dr hab. Małgorzata Dajnowicz dokonała odbioru części prac konserwatorskich prowadzonych przy rzeźbach anioła i króla Dawida, wieńczących wieżyczki prospektu organowego, znajdującego się w kościele pw. Trójcy Przenajświętszej w Tykocinie.

Prace przy rzeźbach zakładają m.in. oczyszczenie powierzchni, przeprowadzenie zabiegu dezynfekcji, impregnację drewna i zabezpieczenie warstw pierwotnych, wykonanie niezbędnych uzupełnień snycerskich, uzupełnienie ubytków zaprawy oraz wykonanie złoceń.

Konserwacja rzeźb stanowi jedynie element szeroko zakrojonych prac prowadzonych od kilku lat zarówno przy elewacji, jak i we wnętrzu świątyni, nadzorowanych przez Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Barokowy kościół parafialny pod wezwaniem Trójcy Przenajświętszej w Tykocinie został wzniesiony z fundacji hetmana Jana Klemensa Branickiego. Jego budowę rozpoczęto w roku 1742 r. wg projektu Tomasza II Bellottiego i kontynuowano wg projektu Jana Henryka Klemma. Organy główne znajdujące się we wnętrzu kościoła należą do cenniejszych obiektów sztuki organmistrzowskiej na terenie obecnego województwa podlaskiego. Mimo XIX- wiecznej przebudowy, instrument posiada szereg wartości i unikatowych rozwiązań, które wzbogacają jego walory zabytkowe.

Zarówno organy, jak i rzeźby poddane konserwacji zostały wpisane do rejestru zabytków w 1970 r., z kolei świątynię parafialną wpisano do rejestru w 1956 r.