Samochody w wojewódzkiej ewidencji zabytków – FORD

Henry Ford urodził się w amerykańskiej rodzinie farmerskiej w 1863 roku. Już w wieku nastoletnim mężczyzna zdawał sobie sprawę ze swojego talentu do mechaniki. Kariera Forda rozpoczyna się w zlokalizowanym w Detroit „Edison Illuminating Comp”, gdzie zajmował się budową prototypów samochodów. W 1896 roku mężczyzna skonstruował swój pierwszy samochód, bryczkę z silnikiem dwucylindrowym ułożonym płasko pod siedzeniem, zaś w roku 1903 założył własną firmę o nazwie Ford Motor Company.

W 1908 roku do produkcji Forda wprowadzono model „T”, który pobił rekordy światowej produkcji samochodów w tamtych latach. Model ten produkowano, aż do roku 1927.  Auto to miało bardzo duży wpływ na zmotoryzowanie Stanów Zjednoczonych.

Następnym pojazdem, wyprodukowanym przez amerykańską markę, został Model A. stworzony w 1927 roku. Był to pierwszy masowo produkowany samochód mający szybę przednią z bezpiecznego szkła oraz wersje z nadwoziem typu „kombi”. Produkowano również samochody z nadwoziem „pick-up”.

W 2018 roku do wojewódzkiej ewidencji zabytków został włączony samochód ciężarowy Ford A Pick-up. Jest to samochód kompletny, bez zmian konstrukcyjnych i modernizacji. Do tej pory był użytkowany okazjonalnie, brał udział w rajdach pojazdów zabytkowych, pokazach i zlotach.

Ford Torino należy do samochodów osobowych klasy wyższej. Nazwa modelu nawiązuje do włoskiego miasta Turyn, najważniejszego ośrodka przemysłu motoryzacyjnego Włoch. Drugą generację modelu zaprezentowano po raz pierwszy w 1970 roku, jej projektantem był Bill Shenk. Model charakteryzował się wyraźnie zaznaczonymi nadkolami, podłużną maską oraz nisko poprowadzoną linią dachu.

Ford Torino II GT wyprodukowany w 1970 roku w Atlancie w stanie Georgia w USA to egzemplarz włączony do wojewódzkiej ewidencji zabytków województwa podlaskiego w 2022 roku. Do 2019 roku samochód ten użytkowano w stanie Tennessee w USA, następnie został sprowadzony do Polski. Pojazd zachował się w bardzo dobrym stanie, posiada oryginalną jednostkę napędową. Obecnie służy do okazjonalnych przejażdżek, uczestniczy w zlotach pojazdów historycznych oraz zabytkowych.

Na przestrzeni dwóch lat prof. dr hab. Małgorzata Dajnowicz – Podlaska Konserwator Zabytków oraz Stowarzyszenie Miłośników Starej Motoryzacji i Techniki „Moto Retro” zorganizowali dwie wystawy, której tematem przewodnim były właśnie pojazdy zabytkowe. Obiekty techniki zaprezentowano na parkingu przed siedzibą Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Białymstoku.