Samochody w wojewódzkiej ewidencji zabytków – Volkswagen

VW Garbus jest popularnie znany jako niemiecki samochód dla ludu. Pomimo że produkcja tego kultowego pojazdu rozpoczęła się w 1938 roku, to jego pierwsze egzemplarze powstały już kilka lat wstecz. To właśnie wtedy Ferdinand Porsche zaprojektował samochód mający być niedrogim pojazdem dla każdego. Finalnie po licznych wersjach i prototypach, pierwsze Garbusy wyjechały na drogi w 1938 roku. Rozwój tego modelu to jednak czasy po II wojnie światowej. Wtedy to mówimy o rozkwicie VW Garbusa, którego milionowy model opuścił fabrykę w 1955 roku. W tamtych czasach samochód ten zaskakiwał dobrymi osiągami oraz atrakcyjnym wyglądem.

Na przełomie lat doszło do kilku zmian w przedmiotowym modelu. Zmiany te wprowadzano stopniowo. Na początku lat 50 zmieniono wygląd tylnych okien i wprowadzono wersję DeLuxe posiadającą chromowane akcenty i hydrauliczny układ hamulcowy. Dalej zmieniono delikatnie wygląd nadwozia, zainstalowano nieco większe koła, a także zamieniono dwa małe okienka nad klapą silnika na jedno większe, co pozytywnie odbiło się na poprawieniu widoczności we wnętrzu kabiny. Po roku 1954 zwiększono moc maksymalną silnika i zainstalowano rozrusznik uruchamiany kluczykiem, a nie osobnym przyciskiem. Kolejne lata to niewielkie zmiany, takie jak zastąpienie owalnego tylnego okienka szerokim, zwiększenie wysokości szyb bocznych i zastosowanie wyższej szyby przedniej panoramicznej.

Lata 60 przynoszą gwałtowny wzrost sprzedaży VW Garbusa. Wszystko to dzięki niskiej cenie, kampaniom reklamowym i niezawodności. Do początku lat 70 wyprodukowano w sumie 15 mln egzemplarzy, pobijając tym samym rekord ustanowiony wcześniej przed Forda T.

Egzemplarz Volkswagena 1300 typu 1 został włączony do wojewódzkiej ewidencji zabytków w 2022 roku. Pojazd wyprodukowano w 1972 r. w Niemczech w fabryce Volkswagenwerk AG z przeznaczeniem eksportowym do krajów skandynawskich. Samochód został po raz pierwszy zarejestrowany w Finlandii, następnie przewieziony do Polski. Auto zachowało się bez przeróbek i zmian konstrukcyjnych, jest w stanie oryginalnym. Obecnie uczestniczy w rajdach i zlotach pojazdów zabytkowych.