Odnowiony z poszanowaniem dla historycznej architektury, nowoczesny i komfortowy. Zakończyła się modernizacja zabytkowego dworca PKP w Białymstoku. Od czwartku (01.10) mogą z niego korzystać podróżni. W uroczystości otwarcia dworca wzięła udział prof. Małgorzata Dajnowicz, podlaska konserwator zabytków.
Pochodzący z II połowy XIX wieku obiekt odzyskał swoje historyczne piękno. W ramach inwestycji przywrócony został pierwotny wystrój wnętrza dworca, wyglądem nawiązujący do czasów jego największej świetności. Prace budowlane prowadzone były pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków.
„To, co dzisiaj widzimy we wnętrzach tego obiektu, jak i na zewnątrz, jest to projekcja konserwatorska wzorowana na okresie z początku wieku XX. Na podstawie ikonografii, różnego rodzaju dowodów historycznych, materiałów pozyskanych zarówno w Polsce, jak i poza granicami naszego kraju, m.in. materiałów sprowadzonych z Petersburga, mogliśmy odtworzyć wnętrza naszego obiektu zabytkowego” – prof. Małgorzata Dajnowicz, podlaska konserwator zabytków.
Historyczny wygląd holu dworca uwzględnia takie elementy jak zdobienia ścian i sufitów, żeliwne słupy oraz ozdobne posadzki. Wyburzone zostały także antresola wykonana w budynku podczas jego poprzedniej modernizacji oraz przybudówka z lat 80. XX wieku. Dawny wygląd odzyskała również elewacja budynku wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi takimi jak boniowanie, pilastry i gzymsy. Uwagę zwracają ozdobne zadaszone wejścia do budynku, których elementami są żeliwne stylizowane słupy.
Przywrócenie obiektowi historycznego wyglądu, poprzez wyeksponowanie jego walorów architektonicznych i zabytkowych, udało się pogodzić z rozwiązaniami na miarę XXI wieku. Dworzec został w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Prof. Małgorzata Dajnowicz: „Zdając sobie sprawę z faktu, że zabytek ma służyć ludziom, połączyliśmy też historię z nowoczesnością. „
Dworzec kolejowy w Białymstoku został wybudowany około 1862 roku, równolegle z uruchomieniem linii kolejowej Warszawa – Petersburg. Pod koniec XIX wieku, w związku z rosnącą liczbą podróżnych, konieczna była rozbudowa dworca. W tym okresie białostocki dworzec uznawany był za jeden z najbardziej eleganckich dworców położonych przy trasie Kolei Warszawsko-Petersburskiej. Stacji kolejowej nie oszczędziły wojenne zawieruchy – obiekt został zniszczony podczas I i II wojny światowej. Był kilkakrotnie odbudowywany oraz częściowo przekształcany i dostosowywany do aktualnych potrzeb i funkcji, tracąc tym samym pierwotny zamysł architektoniczny.